torsdag 8 maj 2014

Idrott och hälsa

Uppgift Bg13C                       Idrott och hälsa 1

 Ni skall välja en aktivitet som ska genomföras utomhus under antingen tisdag eller onsdag vecka 20. När ni genomför aktiviteten ska ni fundera och skriva ner svar på följande frågor:

1)   Hur påverkar denna aktivitet min hälsa?
2)   Hur använder jag denna aktivitet för att förbättra min hälsa och mitt välbefinnande?
3)   Utifrån Borgskalan, bedöm hur intensiv aktiviteten var? Med hjälp ut av detta förklara hur du ska förbättra din fysiska status.

 Uppgiften mailas in till mig (ej delas på Drive).
Glöm ej att sätta namn på uppgiften.

Se nedan för vilka kunskapskrav denna uppgift berör samt vilket centralt innehåll.

E-nivå kunskapskrav

Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. I samband med det beskriver eleven översiktligt aktiviteternas och livsstilens betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan.
Eleven kan bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och kan med viss säkerhet välja områden och metoder för träning, ta ett aktivt ansvar för att genomföra dessa samt med enkla omdömen värdera resultatet.


·       Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation.
·       Den fysiska aktivitetens och livsstilens betydelse för kroppslig förmåga och hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar